In de buitenwereld wordt je beoordeeld op je daden; in de spirituele wereld wordt je beoordeeld op je innerlijke sterkte.
Slecht weinigen kunnen "Grootheid" of zogenoemde roem bereiken in de buitenwereld, maar iedereen kan innerlijke sterkte bereiken.
In de krijgskunsten trainen we de innerlijke sterkte om leven en dood te trotseren. Als je vruchteloos rijkdom, bekendheid
en fysiek comfort nastreeft, kan je nooit de materiële wereld verlaten en vinden wat Musashi zocht.
Musashi hield van zijn krijgskunst en wijdde er zijn hele leven aan.
Ga door met je training omdat je er van houd. Dat is alles.
|
|
De Zwaardvechter van de Zwaardvechter
(The Swordman's Swordman)
Dit hoofdstuk van “Ancient Ways” is opgedragen aan wijlen John Yumoto.
Miyamoto Musashi (1584-1645) is waarschijnlijk de meest bekende zwaardvechter in de geschiedenis van
Japan. Er blijven echter vele vragen betreffende zijn leven en zijn tijd. Volgens de legende werd
Musashi geboren in het dorpje Miyamoto, gelegen in de prefectuur Okayama. Volgens zijn eigen woorden
opgetekend in zijn definitieve werk over de zwaardkunst Go Rin No Sho (Het Boek van Vijf
Ringen), was hij “een krijger van Banshu”, of de Harima provincie. Het is hierbij misschien
interessant te vermelden dat beide plaatsen met de nodige monumenten claimen zijn geboorteplaats
te zijn. Musashi vocht volgens oude rapporten aan de verliezende kant in de Slag om Sekigahara. Hij
was een wilde en ongedisciplineerde jongeling, die er desondanks in slaagde het lot van zovele
verslagen krijgers te ontlopen en probeerde terug te keren naar zijn dorp. Hij ontmoette onderweg de
bekende Zen-monnik Takuan, die hem opsloot in een geïsoleerde toren in het Kasteel van Himeje en die
hem verplichte de klassieke geschriften te bestuderen gedurende drie lange en eenzame jaren.
Uiteindelijk kwam hij buiten als een uitstekende jonge krijger die erop gebrand was de wereld in te
trekken om zijn kennis te testen.
Musashi zelf claimt 60 gevechten te hebben gewonnen nog voor hij 29 jaar oud was. Daarna voelde hij
niet meer de nood zijn zwaardkunst te testen en werd een vriend van de bergen en de rivieren tot hij
60 jaar oud was. Van zijn 30ste to zijn 60ste jaar zijn er zo goed als geen verslagen van wat
Musashi deed. Er zijn enkele naslagwerken waarin wordt vermeld dat hij deelnam aan de rebellie van
Shimbara waar hij echter rampzalig faalde. Hij trok zich uiteindelijk terug in de Higo provincie als
gast van de Hosokawa familie en leefde er in afzondering in een grot waar hij zijn finale woorden
neerschreef en overleed op 65-jarige leeftijd.
Als gevechtskunstenaar en zwaardvechter is Musashi vooral gekend voor zijn vechtstijl met twee
zwaarden, Niten Ichi Ryu (twee hemels in één school). Er wordt gezegd dat hij nooit een bad
nam uit schrik aangevallen te worden in de badkamer. Er wordt ook gezegd dat hij vliegen kon vangen
met zijn eetstokjes. Volgens een andere legende was hij meer dan twee meter, had rood haar en was
van Portugese afkomst.
In realiteit zijn de meeste zaken die we zien in fims of in naslagwerken over
Miyamoto Musashi gebaseerd op het gekende roman van Yoshikawa Eiji getiteld Miyamoto Musashi.
Op zijn beurt baseerde Eiji zijn roman op de Niten-Ki (Naslagwerk van twee hemels), die pas
werd geschreven na de dood van Musashi. Een groot deel van wat momenteel is gekend over Musashi is
ook gebaseerd op wat Musashi zelf had opgetekend in Het Boek van de Vijf Ringen.
Musashi vertelt bijvoorbeeld dat hij nooit één van die 60 gevechten heeft verloren maar
vernoemt slechts één tegenstander bij naam : Arima Kihei. Er wordt geen melding gemaakt van zijn meer
beruchte tegenstanders zoals Sasaki Ganryu Kojiro, het jonge genie dat vocht met een meterslang
Bizen Nagamitsu zwaard. Er wordt eveneens geen melding gemaakt van tegenstanders als Yoshioka
Denshichiro, Yoshioka Seijuro, Muso Gonnosuke, Shishido Baiken of de priesters van Hozoin. Zelfs de
Zen priester Takuan maakt geen melding van een ontmoeting met Musashi, alhoewel zijn relatie met
Yagyu Munenori en Yagyu Jubei van de Yagyu Shinkage-Ryu wel tot in detail is beschreven.
Naast een Meester in de zwaardkunst en een getalenteerd schrijver was Musashi ook een uitstekend
schilder, calligraaf en ambachtsman. Zijn bekende inkt schilderij van een aalscholver wordt
geklasseerd als juyo bunkazai (een belangrijke culturele schat in Japan). Hij schilderde in
de stijl van Liang-Kai met abrupte penseeltrekken. Hij schilderde ook in de stijl van de Kano school.
Als ambachtsman maakte hij tsuba in ijzer en brons. Hij maakte onder andere een heel
merkwaardige bronzen tsuba met de afbeeldingen van een vis en een kalebas die elkaar omcirkelen.
Dit refereert naar de bekende Zen episode van Ikkyu. Toen Ikkyu werd gevraagd wat de betekenis van
Zen was, nam hij een kalebas en ging ermee naar het midden van een nabijgelegen meer. De verbaasde
vraagsteller vroeg : “Wat ben jij aan het doen ?”. “Ik probeer een vis te vangen met deze kalebas.”
was het antwoord. “Maar dit is onmogelijk !”, riep de vrager. “Dat is het!”, antwoordde Ikkyu.
Musashi was ook bevriend met de gekende zwaardsmid Izumi no Kami Kaneshige uit de Edo provincie, die
genoemd wordt als de leraar van Nagasone Okizato Kotetsu. Er wordt gezegd dat Musashi Kaneshige
introduceerde bij de Todo clan, die hem uiteindelijk aannamen als hun officiële zwaardsmid. Dit is
hoe Kaneshige volgens de legende begon als één van de meest toonaangevende smeden in Edo gedurende
de Shinto periode van het zwaardmaken.
In zijn latere jaren gebruikte Musashi zelf een zwaard gemaakt door Kawachi no Kami Nagakuni. Er
bestaan twee zwaarden van Nagakuni die beiden zijn gesigneerd “Shimmen Musashi no Kami gebruikte dit”.
Shimmen Musashi was de eigenlijke naam van Miyamoto Musashi. De katana van de daisho is nu
in een museum en de wakizashi is momenteel in het bezit van Suzuki Katei, een gekende
zwaardcollectioneur in Japan. Het is jammer dat beide zwaarden niet samen zijn, temeer daar
algemeen wordt aangenomen dat zowel de zwaarden als de inscripties écht zijn en dat de zwaarden ooit
door Musashi zijn gebruikt.
Een laatste mysterie rond Musashi gaat over een zwaard gemaakt door Nagakuni. Een voorbeeld van een
zwaard gemaakt door Nagakuni is opgenomen in Fujishiro's Nihon Toko Jiten Shinto-Hen en is
gesigneerd : “Gemaakt in het achtste jaar van Kambun (1688), Kawachi no Kami Minamoto-sei, Nagakuni
maakte dit zwaard op 36-jarige leeftijd.”. Er wordt ook naar dit zwaard gerefereerd in de publicatie
Token To Rekishi. Volgens de inscriptie zou het zwaard zijn gemaakt in 1688 toen Nagakuni 36
jaar oud was. Dat betekend dus dat hij zou geboren zijn in 1633. Miyamoto Musashi stierf in 1645, toen
Nagakuni slechts 12 jaar oud was. Het lijkt nogal onwaarschijnlijk dat hij op zo'n jonge leeftijd al
zwaarden maakte of zelfs de kans had Musashi op latere leeftijd te leren kennen. Fujishiro
opperde de theorie dat “Shimmem Musashi no Suke” moet referen naar de student van Musashi : Murasaki
Masao. Het lijkt echter logischer dat Masao zijn eigen signatuur zou gebruiken net als een tsuba van
Musashi die werd gesigneerd als “Masao”. De Token To Rekishi gebruikt dit
zwaard om te bewijzen dat
Musashi helemaal geen relatie had met Nagakuni. Toch doet dit niets af van het feit dat de twee
andere zwaarden met de signatuur van Musashi wel ontegensprekelijk echt zijn.
Het misterie rond Nagakuni is slechts één deel van de puzzel rond het leven van Miyamoto Musashi, een
leven dat slechts ten volle kan geapprecieerd worden na verder onderzoek en studie.
|